Auteur en concertpianist op één podium

Auteur en oud-Meesterproefdeelnemer Jos Kessels gaat optreden met concertpianist Marcel Worms. Een bijzondere samenwerking die begin dit jaar tot stand kwam nadat Worms een recensie van Kessels’ roman Het welgetemperde gemoed las in de Volkskrant. Het zal niet de eerste keer zijn dat Worms het podium deelt met een auteur. Eerder trad hij op met o.a. K. Schippers, A.L. Snijders en Marja Vuijsje. Ik sprak met Jos Kessels over deze samenwerking, zijn boek en zijn deelname aan de Querido Academie Meesterproef.
door Roelke Aalderink

 

Jos Kessels
Aan het boek dat Jos Kessels schreef, ligt het Das Wohltemperierte Klavier van Bach ten grondslag, een verzameling van 24 preludes en fuga’s. Pianist Marcel Worms las in de krant over Kessels’ boek en was dit werk van Bach toevallig aan het instuderen. Hij besloot contact op te nemen met de auteur. ‘Ik was natuurlijk zeer aangenaam verrast’, zegt Kessels. ‘Worms is een “hele grote”. Hij heeft meer dan 40 cd’s uitgebracht, speelt klassiek, maar ook blues en tango en treedt veel op.’

Kessels boek verscheen in januari 2019 bij uitgeverij Boom. Het is een roman met een biografische en essayïstische inslag. Over Bachs Das Wohltemperierte Klavier wordt gezegd dat het een spiegel van de ziel is, dat je de gehele menselijke gevoelswereld erin terugvindt. Aan de hand van de preludes en fuga’s uit dit stuk reflecteert Kessels op zijn eigen leven. Tijdens het schrijven bleken die twee bijzonder goed aan elkaar gekoppeld te kunnen worden. Mineur, majeur, en grote keerpunten die zowel in de muziek als zijn leven aan te wijzen zijn. Das Wohltemperierte Klavier bestaat uit 24 delen, Kessels stopte in zijn boek bij deel 21, ‘want ik leef nog’.

Muziek is een belangrijk thema in het werk van Kessels, die oorspronkelijk uit de filosofie komt. Hij onderzoekt verbanden tussen muziek en taal, maar ook wat muziek met je kan doen en de verschillende niveaus waarop dat gebeurt. Ook in zijn volgende boek speelt muziek een belangrijke rol.

Op dit moment geeft Kessels al geregeld lezingen rond het thema van dit boek en dan gaat hij op pad met een Spotifyspeellijst en een speakertje. Dat speakertje wordt binnenkort dus ingewisseld voor de concertvleugel van Worms. Echt een toevoeging volgens Kessels, die het verhaal van de muziek boven de woorden verkiest: ‘dat is zo veel complexer, gedetailleerder en mooier. Met woorden kun je daar niet tegenop. Maar die heb je wel nodig voor de ervaring. Om te kunnen benoemen wat je hoort en voelt.’
Tijdens de concertlezingen wisselen de muziek, voordracht en de filosofische component elkaar af. Het eerste optreden vindt plaats op woensdag 19 juni in de studio van Marcel Worms te Amsterdam. Dat concert is inmiddels al uitverkocht, net als het tweede concert op 20 juni. Voor de voorstelling op 21 juni is nog plek. (Mail om te reserveren: mrworms@euronet.nl.) Daarnaast zijn de twee druk bezig met het regelen van nieuwe speellocaties.

De Meesterproef
Kessels deed in 2018 mee aan de Querido Academie Meesterproef om dit boek te schrijven. Dat was hard werken en Kessels bleef tijdens het schrijfproces continu kritisch naar zijn eigen werk kijken. Zo besloot hij aan het eind van de cursus om het vertelperspectief tóch nog om te gooien (van een afstandelijker hij- naar een persoonlijker ik-perspectief) en werd hij zo nu en dan door docent en groepsgenoten teruggefloten als zijn teksten té filosofisch of wetenschappelijk werden.
Afgelopen januari startte Kessels opnieuw met de Meesterproef, om aan een volgend boek te werken. ‘Dat was wederom zeer vruchtbaar. Het was een goede groep en de docent (Olga Majeau, red.) deed het uitstekend’, zegt hij. Kessels en zijn groepsgenoten hebben de laatste Meesterproef bijeenkomst inmiddels achter de rug en leveren half juni hun eerste hoofdstuk en synopsis in ter beoordeling.