Ieder verhaal – of het nu een boek is of een film – is gebaseerd op het sneuvelen van verwachtingen. De energie van een verhaal komt van de donkere kant van het leven: mensen zijn wie ze zijn omdat ze níet krijgen wat ze willen.

Een goede structuur en intrigerende karakters zijn onmisbare ingrediënten van je verhaal. Scenariotechnieken zijn niet alleen handig als je film wil maken; ze geven je ook inzicht in structuur in het algemeen en bieden handvaten om je verhaal stuwender en je karakters gelaagder te maken. Iedere auteur heeft baat bij deze wetten en technieken, of je nu aan een roman, kort verhaal of film werkt of je boek tot film wilt bewerken.

In deze tweedaagse masterclass over structuur en karakter door scenarioschrijfster Moniek Kramer leer je met oefeningen en beeldmateriaal hoe je als auteur van boeken (film-)structuur toepast en hoe je – stap voor stap– bouwt aan gelaagde en gecompliceerde karakters.

Na afloop van deze masterclass

  • heb je geleerd structuur te benoemen, te herkennen en toe te passen op je eigen werk;
  • heb je gereedschappen aangeboden gekregen waarmee je ‘ronde’ karakters kunt vormen;
  • heb je geleerd je eigen verhaal te ontleden en inzicht gekregen in de sterke en zwakke punten ervan;
  • heb je geleerd het scenario-vocabulaire te gebruiken.

Dag 1: structuur

Wat staat er op het spel? Wat ‘plant’ je om later als verteltroef tevoorschijn te toveren, wat is het tijdsverloop van het verhaal, is er een sub- of spiegelplot? Hoe verbind je het dramatisch doel met een bevredigend (niet per se gelukkig) slot? Welk (zelf-)inzicht bied je de lezer aan het einde?

We gaan in op de drie-akten structuur, gebaseerd op tegenstellingen en turning points. Ook als je de drie akten door elkaar gooit, je je verhaal begint met het eind of de tijd helemaal door elkaar husselt, dan blijft de opgave: hoe houd je je lezer tussen hoop en angst over hoe het verder gaat.

Deze eerste dag leert je structuur te herkennen, te benoemen en toe te passen op je eigen werk. Het klinkt als een tegenstelling maar uiteindelijk geldt: hoe beter je wordt in structuur, hoe vrijer en creatiever je kan vertellen.

Dag 2: personages/scenes, dialoog

Het karakter definieert de plot van je verhaal – dus het dilemma moet als het ware ingebakken zijn in je karakter. Je hoofdpersoon ligt ergens wakker van. Hoe laat je door vallen en opstaan, harder vallen en opstaan, en nog harder vallen en opstaan je hoofdpersoon daarmee dealen? Wat is zijn of haar zwakte, afwijking, grote angst, geheim en/of blinde vlek waardoor het lastiger wordt voor je hoofdpersoon om zijn of haar doel te bereiken? Ook hier zoeken en benoemen we tegenstellingen en ongerijmdheden om zo je karakter gelaagd en authentiek te maken.

Deze tweede dag van deze masterclass gaat dieper in op het creëren van gelaagde karakters, het schrijven van kernscènes, dialoog en subtext.

Over de docent

Moniek Kramer is een veelvuldig gelauwerd scenario- en toneelschrijver (o.a. Lucia de B.). Ze heeft een ruime ervaring met het schrijven, ontwikkelen en begeleiden van scenario’s voor film en tv-series. Haar specialiteit is het naar boven halen van de authenticiteit van een werk en die passend te maken in een ijzersterke structuur.

Details

  • Datum: donderdag 21 en 28 november 2019
  • Tijd: 10.00 – 16.00 uur
  • Locatie: Querido Academie, Weteringschans 259, Amsterdam
  • Kosten: €495,- incl. lunch en boekenpakket
© Copyright Querido Academie 2017 - 2023