Literaire personages

Hoe schep je een geloofwaardig literair personage? Op internet circuleren veel schrijftips over het verschil tussen een flat character en een round character – waarbij de algemene veronderstelling is dat de laatste kenmerkend is voor goede literatuur. De schrijftips van de komende paar weken zullen gaan over het levendige literaire personage.

Stilstand en beweging

‘Stilstand is gemakkelijker dan beweging. Beginnende schrijvers kiezen daarom vaak voor een kunstige beschrijving van een voorwerp, een ruimte of zelfs van stilzittende personages – terwijl de kunst erin zou moeten bestaan dat die personages, ja dat de hele wereld waarin personages zich bevinden in beweging komt. Stilstand is saai, beweging is enerverend.’
Uit: Arie Storm, Het schrijven van een roman (Querido 2014)

Oefening

Het is niet makkelijk om literaire personages uit ‘de blubber van stilstand’ te krijgen, zoals literair criticus James Wood het zo mooi noemt. De komende weken geeft de Querdio Academie je praktische tips om beweging in je verhaal te krijgen, maar we beginnen deze week met een oefening. James Wood waarschuwt voor de romans die beginnen met een statische beschrijving van een foto, zoals dit fragment:

‘Mijn moeder knijpt haar ogen tot spleetjes in het felle zonlicht en houdt om de een of andere reden een dode fazant vast. Ze heeft ouderwetse veterschoenen aan en witte handschoenen. Ze ziet er heel ellendig uit. Mijn vader is daarentegen in zijn element, onstuitbaar als altijd, en heeft op zijn hoofd die grijze slappe vilthoed uit Praag die ik me zo goed uit mijn jeugd herinner.’

Hoe zou jij dit fragment in beweging brengen? Laat het ons weten op info@queridoacademie.nl of laat hieronder een reactie achter.