Kaftje erom en drukken maar

In de stapel manuscripten die een uitgeverij per week ontvangt, zitten altijd een paar begeleidende brieven die de volgende strekking hebben.

Beste redactie,

Bijgaand bied ik u mijn manuscript aan. Ik heb er lang aan gewerkt en vind het zelf erg goed geworden. Het kan zo naar de drukker want alle spelling is gecheckt, spelfouten die er nog in staan zijn als zodanig door mij bedoeld.

Wat de kaft betreft laat ik de keuze aan de uitgever. Ik dacht zelf dat een foto van een uitgestrekt graanveld en een oude cowboy met strohoed wel aardig zou zijn.

Graag ontvang ik t.z.t. 10 bewijsexemplaren.

Vriendelijke groeten,

We zullen binnenkort een schrijftip wijden aan een begeleidende brief (zoals hierboven moet het dus niet, een paar nuttige tips vind je in schrijftip #13). Deze week gaat de schrijftip over kaften. Of beter gezegd: omslagen. Een kaft zit om een tijdschrift, een boek heeft een omslag.

Wat onderscheidt een goed, aansprekend omslag van een mislukking? Waar letten uitgeverijen, boekhandels en consumenten op? En hoe kies je, als je je boek in eigen beheer uitgeeft, een omslag voor jouw boek?

Beeld

Een omslagbeeld moet om te beginnen passen bij het genre van een boek. De omslagen van non-fictie zijn vaak historische foto’s of persfoto’s die niet zouden misstaan in een krant, zoals bijvoorbeeld China en de barbaren of De Amerikaanse prinses.

Schrijf je een roman? Kies dan een meer grafisch, fantasierijk beeld. Het omslagbeeld hoeft het onderwerp van het boek niet letterlijk te verbeelden, maar moet wel de sfeer van het boek illustreren. Wie een horrorverhaal schrijft, kiest niet voor een omslag met veel rood, blauw, groen, roze en andere vrolijke kleurtjes.

Als je je boek in eigen beheer uitgeeft, is het maken van een typografisch omslag lastig, tenzij je een held bent met vormgevingsprogramma’s als Photoshop en InDesign. Makkelijker is om een mooi beeld uit te zoeken op een beeldbank als Getty Images en er de titel van je boek op te plakken.

Typografie

Regel één: gebruik nooit Comic Sans. Alle andere lettertypes zijn in principe naar keus te gebruiken, hoewel je met een origineel lettertype natuurlijk meer opvalt dan met Times New Roman. Net als het beeld moet ook de typografie bij de sfeer van je boek passen. Een schreefloze letter oogt moderner, frisser en stoerder dan een sierlijke letter met schreef.

Probeer niet TE VEEL te variëren met Verschillende varianten van een lettertype. Een lezer zal je boek echt niet sneller pakken omdat je je titel in CAPSLOCK op het omslag staat.

5 tips voor een omslag

  • Show en don’t tell: kies niet voor een letterlijke maar voor een symbolische verbeelding van het thema van je boek.
  • Omslagbeeld met een indringend portret werkt altijd goed. Denk aan Stoner van John Williams of Congo van David van Reybrouck.
  • Kies voor simpele, rustige typografie als je een heel druk omslagbeeld hebt.
  • Kijk goed naar voorbeelden in het genre waar je in schrijft. Zo is een thrilleromslag doorgaans donker, mistig met felle, gekleurde typografie.
  • Leg een paar opties voor je omslag voor aan vrienden of familie. Meestal ontstaat er snel consensus over welk omslag het beste ‘werkt’.

Voor meer inspiratie of tips, kijk dan eens op deze mooie Pinterest-site van Random House Publishing.