Een afgerond verhaal

Het is een valkuil voor veel auteurs die aan hun eerste roman bezig zijn: jezelf verliezen in de uitgebreidheid van het verhaal. De ene flashback volgt het andere zijspoor op en voor je het weet beschrijf je het hele leven van je hoofdpersonage. Al voelt het misschien tegennatuurlijk, de lezer hoef niet álles te weten. Wees niet bang om een afgeronde periode te kiezen voor je roman en sommige zaken voor de lezer in het ongewisse te laten. Vraag jezelf regelmatig af: is het werkelijk nodig dat de lezer deze scène leest voor het verdere verloop van het verhaal? (En het antwoord moet meer dan eens ‘nee’ zijn!)

Tien saaie dagen

Er zijn voorbeelden te over van geweldige romans die maar een korte periode in het leven van de hoofdpersoon beschrijven. Denk aan de klassiekers van de Nederlandse literatuur: Gerard Reve schrijft in De avonden over tien dagen tussen kerst en nieuwjaar, en in Nooit meer slapen maakt Alfred Issendorf slechts één wandeling. Arie Storm geeft de volgende tip:

Het is cruciaal dat de roman gaat over een belangrijke en het liefst ook nog eens afgeronde periode in het leven van de hoofdpersoon. Er moet meteen iets gebeuren. Er is niets tegen ontwaakscènes, maar laat je hoofdpersoon dan wel wakker worden in een wereld die voor hem schokkend veranderd is.

Uit: Arie Storm, Het schrijven van een roman (Querido 2014)

Oefening

Worstel je ook met het probleem dat je roman te omvangrijk is? Omschrijf hieronder kort je probleem en krijg feedback van de Querido Academie en collega-schrijvers.